czwartek, 20 lutego 2014

GYOKURO cha - krople ceremonialnej herbaty . Sencha -do .煎茶道  玉露

Czasami  mam okazje brania udzialu w tradycyjnym przygotowaniu wysokogatunkowej sencha albo gyokuro.  Zaparzenie ceremonialnej herbaty  jest  calkiem inne niz w normalny sposob.  W mini zestawach przygotowywuje krople herbaciane - jest tego tak malo ze wypic sie nie da.. i akurat tyle zeby rozpowadzic w ustach -poczuc  wysublimowany smak umami.. doswidczyc czegos niecodzienngo.
 Po za tradycyjnymi szkolami Sencha-do  taki styl przygotowania  gyokuro wykorzystuja takze w osrodku badawczym herbaty w Yame  w prefekturze  Fukuoka.

Podczas listopadowego festiwalu Herbaty w Shizuoka   pracownicy z osrodka z Yame , zapreznotwali przygotowanie najwyzszej jakosci gyokuro -wlasnie w tak jak to robia szacowni  nauczyciele  szkoly Sencha-do.  Tak przygotwane krople -  nie przypominaja standartowo zaparzonej  herbaty

A jak to wyglada w praktyce.?
.. najlepiej do tego nadaje  SHIBORIDASHI , ale  moze byc to tez HOUHIN albo maly porcelanowy czajniczek.  Nie powodu do paniki  -ze nie posiada sie Shiboridashi -  takie naczynia sa prawie nieznane w ojczystej Japonii.


Tutaj widzimy -shiboridashi w akcji- kropelki  "wycisnietej herbaty " przelawa  sie do mini czarek. Zdjecie zrobione podczas prezentacji  mistrza pana Y. Hiruma.  Nie bylo to gyokuro lecz  "temomi -cha " recznie ugniatana herbata - bardzo wysokiej jakosci - wiec przygotowanie w najlepszych naczyniach.  ( Tak chyba bedzie trzeba  zrobic  relacje z pokazu  p. Hiruma )

Wracam do Gyokuro z Yame  Tea institute  ( dzieki uprzejmosci p. Sakaida)


5gram listkow-  jak widac  bardzo strannie obrobione - nie jest to mozliwe aby produkowac to na skale masowa- zbyt kosztowne .



Listki trafiaja  do porcelanowego czajniczka

Zostalo to zalane  na wysokosc mniej niz 5mm przestudzonym wrzatkiem o temperaturze ponizej 50 C - im temperatura bardziej niska tym  smak herbaty intensywny.



  Po ok. 1minuty - kiedy woda  zostaje prawie calkowita  wchlonieta -  przelewamy  tak powstale krople do czarek - zazwyczaj  5-10 kropli na osobe...  "


herbata ma kolor blado zolty  " kosc slowniowa " -


efekty  sa niesamowite... umami -  slono  orzezwiajcy smak.
tak zalewac mozna jescze jeden raz..




3ci ostani zalewamy wieksza ilosacia wody o temperaturze  wyzeszej niz 60 C.  Mniejsza  moc   - to juz zwykly smak herbaty  bez mocnych nut umami.



Na koniec zjadamy  liscie gyokuro.
Mialo byc o cermonialnej herbacie - a powstal tekst o przygotowaniu wysokiej jakosci herbaty japonskiej  bezceremonialnie.
Trzeba bedzie przygotowac  cos o Sencha Do...  煎茶道  玉露 

5 komentarzy:

  1. Super! Dzięki za relację.
    Wczoraj zakupiłam 100g gyokuro i mam nadzieję na długie delektowanie się tym cudem natury :)

    OdpowiedzUsuń
  2. W idealnym momencie publikujesz ten post. Jutro degustujemy, dam znać, Twoje instrukcje są bardzo pomocne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No tu nie ma zbiegu okolicznosci- wiadomo degustowanie gyokuro nastpi.

      Usuń
  3. Herbata Gyokuro z Yame prezentuje się bardzo okazale - czy to herbata Temomi? Pozdrawiam. Waldek.

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak recznie ugniatana czyli temomi . Opisywana byla tutaj HonGyokuro ( 本玉露 )ー herbata - wyslekcjonawana na pokazy jako material edukacyjny.

    OdpowiedzUsuń

SETO Oribe Shino Kizeto ....wizyta w pracowni artysty ceramika Makoto Yamaguchi

Wizyta w pracowni artysty pana Makoto Yamaguchi uświadomiła mi jaka ogromna   jest przepaść  w traktowaniu  ceramiki  Japonii a zresztą ...