niedziela, 30 marca 2014

Ido Chawan - ceramika antyk z Korei  井戸茶碗 李朝 骨董

Ido Chawan - antyk z Korei  to  ostani zakup  na rynku  staroci. Obecnie nie czesto zdarza mi sie wypad na starocie.  Bardzo lubie ogladac wszelkie antyki i byc moze wyszukac  cos orginalnego, jakis  herbaciany unikat. Ty razem wpadl mi w oko  stary  koreanski  Ido chawan i to z okresu dynasti Jeoson.  Obejrzalem ,zapytale o cene -  odp. 25tys yenow - ( ok. 800zl).  Patrze na inne przedmioty sprzedawcy  a tam takie rozne rozniaste starocie. Acha - nie jest to specjalistyczne stoisko z koreanska ceramika.  Wlasciciel mowi - ze miseczka chawan pochodzi z bogatego domu




gdzie rodzina chce sie pozbyc kolekcji zbieranych przez dziadka ktory zmarl  i nikt sie takimi starociami nie interesuje.  Nie wie dokladnie kto byl w posiadaniu tej ceramiki i jak dostala sie do Japonii.



Jest insygniowane drewniane bardzo stare  pudelko w ktorym trzyma sie  chawan - co ma znaczyc ze jest to wartosciowa rzecz.  Sprzedawca dalej opowiada ze sie nie zna na ceramice ,  i byc moze  jest bardzo drogocenny  przedmiot  i dlatego  cena 25tys - to bardzo tanio .   Ok.   obadac trzeba  dokladniej .
Stopka  "高台 "  bez rewelacji


-widac  cos  w  nasrtoju   spekan szkliwa  typu " kairagi  かいらぎ” - tak charakterystycznego dla chawanow typu  IDO CHWAN


Wnetrze  miseczki  bez szcegonych  znakow,  zastanawia brak rys i odcieni - gladka struktura szkliwa.

Ok.. powiedzialem panu sprzewcy  ze ten chawan to ewentulanie moge kupic  ale najwyzej za 2 tys yenow - bo tak  latwo rozpoznwalnej podrobionej ceramiki dawno nie widzialem.   Najpierw pudelko - niechlujnie zbite deseczki z jakis starych kawalkow drewna  i to gwodziami ! Gwodzi nidy nie uzywa sie  w robieniu pudelek dla chawnow uzwywanych podczas Chanoyu.  Prawdziwe drogocenn wyroby z drewana robia specjalistyczni rzemieslniczy. A te zbite gwodziami pudelko tylko daje wskazowke ze cos jest nie tak.


Chawan  jakby troche ciezki-  bo z masa ktorej jest zrobiony jest inna niz koreanskie orginaly- w dodtaku wypalany prwadopodobnie w innych temperaturach; raczej  nie w piecu na drewno - tylko elektrycznym.   Jak  na antyk - wogole nie widac sladow uzywania , brak jakichkolwiek spekan , . zabrudzenia sa sztuczne. W dodatku nie ma tu wszelkich niuansow jakie znajdziemy w standartowym Ido -chawn uwyzwnaym przez nauczycieli szkoly  Chanoyu. Pan sprzewca opuscil cene na 5 tys yenow -  ale powiedzialem ze nie interesuja mnie takie oszukane przedmioty .  Mialem odchodzic  w tedy padlo pytanie  " ile dajesz " - mowie ze 2tys... on 3tys - ok. kompromis 2,5 tys.. - kupilem zeby miec  chwan -  jako przedmiot do porownywanywania - z koreanskimi orginalami.  W koncu 2,5 tysi yenow chawan i pudelko -jest tyle warte. Zagracanie trwa..

3 komentarze:

  1. Niezły z Ciebie kupiec, tak zbić cenę dziesięciokrotnie. Fajnie było o tych wszystkich niuansach przeczytać. Takich rzeczy to się uczy latami.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ten chwan na antyk nie wygląda, ale urody nie sposób mu odmówić. Dobrze, że wyrwałeś go za małe pieniądze. Teraz jest we własciwym miejscu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Chcial bym miec orginalny chawan taki powiedzmy z przed 300 lat. Opisana imitacja to dobry material na pokazywanie co to jest podrabiane naczynie. I powiedzmy tak ktos niezorientwany zparasza szacownych na nauczycieli na herbate w takim naczyniu. Nie ma zadenego sztywniactwa tylko brak doswidczenia. Jak widzimy takich rzeczy trzeba uczyc sie latami .

    OdpowiedzUsuń

Trà Lam ciemna- GRILOWANA HERBATA wietmaska

 Trà Lam jest świetnym przykładem  ukazującym  jak granice państw podzieliły  nazewnictwo jednolitej kultury herbacianej. Jeśli tę samą ...