niedziela, 29 czerwca 2014

Bạch Hạc wietnamska szlachetna zielona herbata z Thai Nguyen.

Prace nad poprawa jakosci zielonych herbat z Thai Nguyen trwaja juz od kilku dobrych lat.
Ostanio dostaniemy   herbate Che Thai Nuguyen - o delikatnym smaku  a to dzieki  pracy nad wykreowaniem  orginalnych herbat wietmanskich dla koneserow. Z jednej strony mamy dzialania panstwowych organizacji jak Vinatea (www.vinatea.com.vn) ktore propaguja produkcje standartowych herbat o wysokiej jakosci na skale masowa jak herbata z  La bằng.. Wprowadzane sa nowe technologie produkcji  dzieki czemu prodkut otrzymuje  certyfikat umozliwajacy  eksport,  bezposrednia sprzedaz do sieci renomowanych supermarketow  itp.
Jest jeszcze inne  bardziej odkrywcze podejscie
Niszowe wytawraznie herbat o limitowanej jakosci  gdzie celowo dostepnosc ich jest ograniczona.   Bạch Hạc  - to herbata ktora  probuje sie promowac jako delikatny  gatunek z wyselekcjonowanych lisci .  Cena 2 razy wyzsza niz stanadartowego produktu ale  to juz cos innego niz zwykla  wietmaska zielona  Che Thai Nguyen.
Bạch Hạc   pochodzi  z   Tân Cương - ktory  jest   jednym z najlepszych znanych rejonow upraw krzewu herbacianego  w Thai Nguyen.  Powstanie limitowej herbaty to zasluga p.  Nguyen Viet  Bac  wlasciciela sklepiku herbaciarni ktory osobiscie bral udzial w zbieraniu i procesie produkcji herbaty  Bạch Hạc.

Nad powstanien tego pracowal pan Nguyen Việt Bắc

Herbaty sa recznie pakowane w papierowe torebki z orginalna pieczatka herbaciarni.  Tutaj widzimy wlasnie jak herbata traktowana jest jak cos specjalnego wartego poswiecenia czasu  i zrobienia artystycznej oprawy.


Roznice  w jakosci - praktyka i teoria



Bạch Hạc kontra  La bằng.



Herbata  Bạch Hạc  jak i  La bằng pochodza z tych samych terenow, krzew hebaciany morfologicznie jest taki sam.   La bằng- jest  herbata ze straszych lisci ,bez selekcji jaka posiada  Bạch Hạc.   Nawet  przed parzeniem mozna zuwazyc te roznice .


Obserwacja lisci -
 Bạch Hạc to mlode i listki - co gawartantuje  napar  bogaty w smaku  dzieki  duzej  zartosci  polifenolow , garbnikow i innych zwiazkow. Na opkawaniu jest zakreslona dokladna data zbioru i produkcji      2014 -2- 14 tegoroczne zbiory z lutego- to uswiadamia iz Wietnam jest daleko na poludniu. ( w polnocnej Japonii - zbiory sa w drugiej polowie maja.)


Byc moze fotografia nie odzwiercedla  roznic jake mozemy zobaczyc podczas parzenia : mlode licie sa bardziej zielone i miekkie ,  strasze  zas  zoltwawe i twardsze,
-teperatura oraz czas przenia.    
Jako  szlachetna wietmska  zielona herbata  wymaga j  tempetratury ok.  80 C
 wtedy napar uzyka pelnowarstosciowy smak , gdzie da sie odczuc umami oraz szeroki bukiet posmakow o ktore trudno w zwyklych herbatach z Thai Nguyen.   Herbaty z Thai Nguyen nie nalzeza do deliktanych  , liscie sa dosc twarde i mocno skrecone , bardzo trudno porownywac z japoniskimi herbatami typu sencha  ktorych gobrobka lisci jest bardzo intesywna.


 La bằng - wtemperaturze 80 C nie daje zbyt wiele -kolor naparu jest dymno zolty -a smak typowy dla herbat wytwarzanych masowo jak chinski Gunpowder czy Chun Mee.
Delektownie sie smakiem:
Obydwa  napary  maja charakterystyczny smak herbat wietnamskich  z Thai Nguyen.   Z tym ze Bạch Hạc ma batdziej rozbudwany   byc moze  kiedys uda sie uzyskac herbaty bardzo szlachetne przypominajace  wysokiej jakosci chinskie ?


2 komentarze:

  1. Muszę przyznać, że ta wietnamska zielona herbata, nawet zwykłej jakości, daje przyjemne doznania smakowe. Idealna herbata na co dzień w przystępnej cenie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wietnamskie herbaty maja swoj urok. Dobrze jednak ze pracuja nad udoskonaleniem jakosci.

    OdpowiedzUsuń

Herbata - uczy

 Nazbierało   się   wiele nowych herbacianych  doświadczeń   z którymi  należało  by się   podzielić .  Herbaciana wyprawa  do Chin  jak zw...