"Tea for the Future" herbaciany panel dyskusyjny - marzec 21 -2020


21 marca sytuacja w Tokio nie była tak poważna, jak w maju. Możliwe było zorganizowanie spotkań do 30stu osób .


Większość imprez została anulowana. Tylko jedno ważne wydarzenie związane z herbatą miało miejsce w marcu.  ,,,
To był  panel dyskusyjny na temat przyszłości herbaty w Japonii. Jaką rolę powinna odgrywać japońska herbata na rynku globalnym?  Inaczej --młodzi ludzie szukają inspiracji i miejsca  herbaty w świecie sztuki i wysublimowanej kultury. Dyskusja odbyła się w bardzo gustownej galerii-restauracji w pobliżu Omote Sandou ー Minami Aoyama. To popularne prestiżowe miejsce w Tokio - często określane jako „ wizytówka  najlepszych trendów artystycznych w Japonii”.







 Jak wiadomo,  HERBATA  zajmuje bardzo ważne miejsce w sztuce i historii Japonii. To nie tylko wielowiekowa tradycja organizowania spotkań  herbacianych , ale także nieprzerwana wielopokoleniowa działalność rzemieślników wytwarzających  przedmioty  do przygotowania   herbaty, nie mówiąc już o „Chajin - ludziach  herbaty ” którzy  "odkrywali herbatę  "   . Herbaciane  doświadczenia można odkrywać  na wielu poziomach  życia codziennego.


Według organizatorów spotkania zmienia się sposób traktowania herbaty w nowoczesnej  Japonii, tak  samo  jak styl życia współczesnego społeczeństwa. Nieprzerwane tradycje, możliwość kontaktu z wysublimowanym  traktowaniem herbat powoduje  stagnacje  „brak entuzjazmu w odkrywaniu, jak fascynujący jest świat herbaty”.
O co  chodzi ???
-  Przykład  z własnego doświadczenia  :
"Kilka razy w Japonii spotkałem się ze stwierdzeniem, że w Polsce muzyka klasyczna jest powszechnie traktowana jako poszanowanie tradycji."  -    Trudno jest odnieść się do tego stwierdzenia - teoretycznie może tak być. Szanujemy Fryderyka Chopna. mamy szkoły muzyczne i  tradycje... Ale w praktyce  w polskich warunkach kompozycje klasyczne ( tak jak na całym swiecie   zdobywają  mniej uwagi  niż rodzaje muzyki.


W Japonii znajdziemy sławne tradycyjne ośrodki produkcji ceramiki, setki garncarzy -rzemieślników czy  artystów.Niewątpliwie można powiedzieć, że w Japonii znajdziemy ceramikę na najwyższym poziomie, możemy wybierać z ogromnej ilości wysokiej jakości herbacianych  przedmiotów w tym  także ciekawych antyków. (  Chińczycy  wykupują  je w ogromnych ilościach ).  Ceramika herbaciana nie ogranicza się do naczyń do parzenia herbaty. Jest to ogromna liczba przedmiotów, które można znaleźć w tradycyjnym formalnym przygotowaniu spotkania herbacianego.
A   .... Inną stroną japońskiej rzeczywistości jest to, że spada spożycie herbaty, jest coraz więcej gospodarstw domowych, w których nie ma czajnika do parzenia herbaty.


Zauważymy nowe trendy w traktowaniu herbaty. Jako codzienny produkt spożywczy dostępny w plastikowych butelkach, a  z drugiej  odkrywanie herbaty jako kosztowne hobby .
Temat dyskusji na spotkaniu  było ;  Jak stworzyć wartościowe herbaty i powiązane z tym trendy artystyczne? Jak zaprezentować nowe oblicza  herbaty poza Japonią?


Obecnie na całym świecie dostępne są wysokiej jakości herbaty o wyjątkowych smakach.Często są to listki wytwarzane w nowych miejscach, w których nie było tradycji traktowania herbaty jako inspiracji do duchowego czy ceremonialnego przygotowania .
W wielu przypadkach pracownicy zatrudnieni przy produkcji herbaty nie znają jej  światowych tradycji czy  a nawet nie mają szansy delektowania sie smakiem  wytwarzanej herbaty.
To  jest szansa na promocję niszowej  tradycyjnej  japońskiej kultury herbaty :
Wykorzystanie bogatego zaplecza  historycznego  oraz wielopokoleniowych doświadczeń w produkcji herbaty.



Projekt graficzny przygotowany na spotkanie jest dziełem profesjonalistów, zdjęcia wykonał zawodowiec artysta specjalizujący się w fotografowaniu biżuterii.



Pamiątkowe koszulki zostały wykonane przez znanego projektanta w świecie odzieży alternatywnej.


Herbatę zaprezentował znany mistrz Hirosato Goto, który od 12 lat pracuje nad unikalnymi herbatami niecodziennej  unikalnej  jakości. To było wspaniałe doświadczenie degustacji niespotykanych  smaków i aromatów. Herbaty pana  Goto są wytwarzane wyłącznie na zamówienie. Tak dobrej jakości herbaty nie mogą być wytwarzane jako produkt masowy, ponieważ jest to zbyt pracochłonne.

a

 Mistrz unikalnych dzieł spędza setki godzin eksperymentując z herbatami. Na swoim koncie  ma  opracowanie około 500 oryginalnych metod przetwarzania liści herbaty. Każdego roku zdobywa czołowe miejsca   w konkursach. Jednocześnie jest skromnym młodym człowiekiem po trzydziestce.

Zastanawia, czy w tak trudnych czasach sprawy związane z herbatą będą zauważalne w mediach? Czy będziemy mieli nowy alternatywny ruch herbaty?

Komentarze