Herbata w 5ciu ubikacjach - Kraków ( +czarny melanż )

      Ubikacja – to pomieszczenie które raczej nie powinno się kojarzyć z herbacianym światem. A jednak dzięki kilku zbiegom okoliczności dowiedziałem się że pewna znana krakowska firma magazynowała herbaty w ubikacjach.😕



Zakup puszki herbacianej firmy Szarski i Syn zainspirował mnie do poszukiwań informacji  związanych z herbatą w latach międzywojennych. Nie chodzi  tutaj o tylko podstawowe  opisy  jakie herbaty pito czy  jak je przygotowywano . Podczas śledzenia  "herbacianych"  tekstów, publikacji   ukazuje się świat pełen ciekawostek historycznych, lingwistycznych, a także urok przedwojennego dizajnu.


Herbata z wieżą „ - czyli logo firmy y Szarski i Syn jest rewelacyjne – to moje klimaty. W intrenecie znjadziemy  nieco informacji  o  rodzinie  Szarskich ich  działalności handlowej. Na aukcjach można zakupić - etykiety , plakaty , krakowskiej firmy, obecnie to przedmioty kolekcjonerskie których ceny liczone są w setkach , tysiącach złotych.

Udało mi się zakupić Cennik – prospekt reklamowy nieistniejacej  firmy .


To
polskojęzyczny dokument który przedstawia  warunki przechowywania herbat,  dystrybucje  w latach 30tych ubiegłego wieku. Dodatkowo  napisany ok. 90 lat temu tekst zapoznaje z ówczesnymi stylami reklamy , wzornictwa i przy okazji ukazuje zmiany znaczeń jakie zachodzą w języku.


                                             
Korzenie ,Nafta , Śledzie – gdzie te czasy ?

Witamy w czasach kiedy słowo ubikacja  znaczyło pomieszczenie -pókoj .



Tutaj wyjaśnienie : UBIKACJA


SITKO   napis : HERBATA Z WIEŻĄ : SZARSKI I SYN W KRAKOWIE -(  można je używać.)

Odzywa się dusza kolekcjonera – zbieracza Oglądnie na plakatów oraz innych gadżetów to wielka przyjemność.


                                                            CZARNY MELANŻ zdecydowanie

Herbata w ubikacji „- pierwszy blogowy wpis w roku 2022 roku –Clickbait .

Specjalnie użyty tytuł żeby sprawdzić czy przyciągnie uwagę.. właśnie ostatnio dowiedziałem się że taka technika w intrenecie nazywa  się  Clickbait .

Prawdopodobnie także w tym roku nie uda się zorganizować poznawczych wypraw do ogrodów herbacianych , nie będzie łatwe odwiedzanie azjatyckich  miejsc związanych z kulturą i zwyczajami herbacianymi.

Będzie więcej czasu na czytanie wszelkich herbacianych publikacji.. poszukiwania herbacianych antyków itd. Jest jeszcze wiele ciekawych nieznaniach faktów,wydarzeń które można sobie przyswoić dzięki poznawaniu historii i kultury herbaty.

Ispiracje:

t6310Suu ltutego3 o2d0117 Słynna przedwojenna marka !!!
Sklep JANA ADAMA SZARSKIEGO przy Rynku Głównym 6 w Krakowie (SKLEP KOLONIALNY "SZARSKI I SYN"), w którym można było kupić HERBATĘ Z WIEŻĄ- ekskluzywną markę firmowaną specjalnym logotypem w formie chińskiej pagody.
Na zdjęciu tornister będący atrakcyjnym gadżetem reklamowym i zarazem obnośną reklamą sklepu i modnej marki herbaty.  Kolekcja MHK

             Taki tornister  to   KLASA 

(https://www.facebook.com/KamienicaHipolitowMHK/photos/s%C5%82ynna-przedwojenna-marka-sklep-jana-adama-szarskiego-przy-rynku-g%C5%82%C3%B3wnym-6-w-kra/1411067235571420/)

(      gdzie można dostać  takie cudo ???          )

https://nck.pl/projekty-kulturalne/projekty/ojczysty-dodaj-do-ulubionych/ciekawostki-jezykowe/UBIKACJA,cltt,U


Warto przeczytać –(2003 rok )

Szklanka wiernej herbaty 

Autor pan Andrzej Kozioł – znawca historii Krakowa bardzo obrazowo opisuje obyczaje herbaciane w mieście Smoka Wawelskiego. A także dzieli się swoimi doświadczeniami herbacianymi -”……….Ze wstydem muszę wyznać, że we wczesnym dzieciństwie ten sposób podawania herbaty szczególnie przypadł mi do gustu. „ 

Komentarze