wtorek, 19 września 2017

Dong Ding (凍頂烏龍) Tung Ting oolong wersja limitowana Lao Ming - Grześ Ośrodka

W świecie  herbaty mamy wiele ciekawych zjawisk.Obowiązkowo  herbaty ekspresowe znajdziemy w supermarkecie czy nawet małym sklepiku z produktami spożywczymi. Herbaty wyższej  jakości  czy też produkowane  na małą skalę  zakupimy w specjalistycznych sklepach. Aby dostać herbaty limitowane- unikaty   trzeba mieć odpowiednie kontakty i być zdeterminowanym  w poszukiwaniach.

Dziś  do picia trafiła  herbata limitowana -  unikalność  jej  polega na tym iż susz herbaciany obrabiał pan Lao Ming - mistrz znawca  oolongów z okolic Tung Ting.  Pan Lao Ming urodził  się  i wychował  w rejonie gdzie tradycyjnie produkowano tego typu herbaty. Doskonale pamięta smak herbat powstających 30-40 lat temu w czasach kiedy jeszcze nie było  Ali-shan oolong  czy Gaoshan-cha.  Nostalgia do naparów z dzieciństwa przyczyniła  się do powstania pieczołowicie  wytwarzanych  " Tung -tingów".  Z corocznych zbiorów  powstają  w małych  ilościach  serie - raczej  nie nadające się  do rozpowszechniania w sklepach z herbatą .

Wszystkie herbaty p. Lao Minga mają  stałych odbiorców-koneserów . Dla zwykłego  konsumenta może  wydawać  się dziwne że ceny herbat  są tak wysokie ale w Azji Wschodniej gdzie dobra herbate bardzo sie ceni nie jest to szokiem.


autor ceramiki 

Aby dodać wyjątkowość herbaty od mistrza Lao Minga do zaparzenia używam  ręcznie wykonanego zestawu wykonanego  przez  artystę  -ceramika Grzesia Ośrodke ze Szczecina. Naczynia były  wypalane w piecu opalanym drewnem  dzięki  czemu ceramika uzyskuje wyrafinowane efekty nieosiągalne w piecu elektrycznym.

Przygotowanie herbaty nie  sprawia kłopotów

Parzenie
Zalanie  wodą  o temp ok 95℃ dało  bardzo szybką  reakcję  suszu - pojawił  się   ciekawy  aromat kwiatów  i owoców ale o umiarkowanie  intensywnym stopniu. Właściwie  był to cały rozbudowany bukiet aromatów  bez dominującej  wonności


Mając  przyjemnie  pobudzony zmysł  węchu   przejść  można   do spróbowania  naparu parzonego  przez ok. 40 sekund : pojawił   sie  trudny do zdefiniowania  smak  kwiatowo owocowy powstały  dzięki  średniej  przy przyprażeniu liści . Bardzo słodkie  akcenty  zostały  przyhamowane dzieki odpowiedniej końcowej  obróbce  lisci. Zdumiewające że pojawiła się taka dawka smaków i aromatów.


Po 3 cim parzeniu siła  aromatu  trochę  zmalała a w smaku zaczęła dominować lekka słodycz  .


Parzen było  8 i jeszcze prawdopodobnie można  było  by zrobić  więcej  przedłużając czas zalewania ( do 1-2ch minut)




Tutaj  mamy doczynienia z herbatą  która  może  powstać  tylko na małą  skalę  - ok. 2-3kg - koncowa  produkcja trwa 2dni. Każda  z tych małych  partii herbat jest jedyna w swoim  rodzaju.
Krótkie  ogólne  przedstawienie czym sa oolongi z Dong Ding (Tung Ting oolong).

Jest  to najstarsza grupa herbat tajwanskich - charakteryzuje je średnia  bo ok. 30 % oksydacja lisci w procesie produkcji. Mówi się  że krzewy do okolic góry  Dong Ding przywiezione  zostały  z pasma gór  Wu Yi (- sławnego  miejsca produkcji oolongów skalnych yan-cha ) które znajduje  sie w północnej  części  prowincji Fujian w Chinach.
Prawdziwe Dong Ding oolong -powinny pochodzić  z  okolic góry Dong Ding (凍頂山 wys 800-2000 m.n.p. )tj.region Lugu w powiecie Nantou który  rozpościera  się  w środkowym  Tajwanie.
Herbaty z Dong Ding- uważa się za prototyp oolongów tajwanskich. W procesie produkcji kształtuje się je na drobne kuleczki które podczas parzenia daja napar o slodkawym  deliktnym smaku oraz przyjemnym aromacie.Obecnie na Tajwanie mamy bardzo dużo  typów  herbat i Dong Ding oolongi są jakby w cieniu.

                中焙煎

piątek, 8 września 2017

Qianliang cha 千两茶 ponad 36kg sprasowanej herbaty w jednej sztuce.

Specjalnosc rejonu  Anhua  w prow Hunan  - Qianliang cha 千两茶 jest prawie nie znana po za Chinami.
Tu  pojawia sie problem  jak  nazwać  po polsku spraswana herbatę   w taki sposób  jak widzimy na zdjeciach?

Qianliang cha 千两茶  waży  36,25 kg i ma wysokość   165,5cm .

Po angielsku  nazwa to " log " co mozna  przetumaczyc jako "bal"  albo  "kłoda"
 Nie wiem jaka jest  adekwatna  polska nazwa  dla  takiego  herbacianego "drąga"?

 Aby sprawa nazewnictwa była jeszcze bardziej skomplikowana ..herbate te kształtuje sie takze  w mniejsze "paliki " czy "słupki".
Nazwe herbaty Qianliang cha 千两茶 mozemy przelumaczyc  jako" Herbata tysiaca Liang"  gdzie Liang (两 )  oznacza  jednostke  wagi  a kiedys  tez nominal .
Jesli herbata  nosi  nazwe Bailiang cha 百两茶 to znaczy  ze jest  to "Herba  stu  Liang"  i powinna wazyc ok 3,8 kg.   Ja jestem w posiadaniu  herbaty " 10ciu Liang"  która  waży  ok.380 gram.
Taki system opakowywania  herbaty powstał aby łatwo  było  je transportować .
W Anhua produkowano herbaty które prawie całkowicie   były  wysyłane   na rubieże  Chin  a także   do Rosji. Były  to czasy  kiedy istniał   wielki szlak herbaciany茶馬古道 " Cha Ma GU Dao" - o którym będzie  trzeba  wspomnieć.


Wracając  do nazewnictwa - tutaj widzimy  plasterek  powstały  w wyniku podzielenia na kawałki.
 Tak pokrojona  na " placki " Qianliang cha 千两茶 przypomina ciastko podobnie  produkowanej  Pu -erh Bing Cha 餅茶. Pamiętajmy  jednak że herbaty typu Pu -erh Bing Cha 餅茶 powstają  jako jeden prasowany "placek" a nie jak tu widoczny fragment  "wielkiego  36 kilogramowego kloca "
 Hua Juan 花卷 - to także  inna nazwa  formowanych w "słupki  , bale , kłody  " herbat ciemnych z Anhua.

Daleko na wsi- rejon Anhua  prow. Hunan.. Chiny...  i  raz jeszcze  jak tu nazwać   te wiszące  w bambusowym opakowaniu herbaty  ciemne ?

poniedziałek, 4 września 2017

黒茶 DARK TEAS widzę CIEMNOŚĆ fabryka BAISHI XI 白沙溪

Dark Tea -Herbaty ciemne ??? Tak ostanio w Chinach  tlumaczy się   na angielski nazwy  herbat późno -fermentowanych ( postfermentowanych).  Nazewnictwo  to powoli wkracza na Zachód  i > chyba raczej to dobrze - nie bedziemy mieli nieporozumień. Jak wiemy  angielska Black Tea (supermarketowa polska czarna) -  to dla Chińczykow  Japończyków  , Koreańczyków i Wietnamczyków  to herbata czerwona (紅茶).
Ciemne - czyli późnofermentowane.
 Warto wiedzieć iż nie tylko herbaty określane  jako pu-erh  są  przedstawicielami  herbat ciemnych.  Mało jeszcze rozleklamowane  herbaty z prowicji Hunan , Hubei  czy Guangxi  produkowane są  w podobny sposób  gdzie podczas produkcji  wykorzystuje się drobnoustroje  a im herbaty( najczesciej prasowane ) dłużej  lezakuja  tym sa lepsze.
"Herbaty  ciemnie  maja się  dobrze " -dzięki  swojej dobrej  reputacji  jako środek  wspomagający  zdrowie   rozwija i ewoluuje ich rynek zbytu..

                     Anhua nieznane "Zagłębie  herbat ciemnych "
Mało jest jeszcze informacji o herbatach ciemnych  a jest to bardzo ciekawe - mozna bardzo dużo poznać.  Dziś krótki wstęp zwiedzanie  fabryki .

Fabryka BAI SHA XI 1939 ( 白沙溪)prowincja  Hunan rejon Anhua
ーjak widac  nie jest to mały  zakład  produkcyjny. Tutaj  powstaje bardzo wiele typów  herbat ciemnych - gdzie najbardziej unikalna  jest:
  Qianliang cha 千两茶 choc znajdziemy  także  wiele innych form obrabiania lisci
 .
                                 prasowana herbata FU cha ( 金花茯砖茶  )


                       千两茶 Qianliang cha dojrzewa w czystych pomiesczeniach fabryki

BAISHI XI 白沙溪 jest jednym z najbardziej reprezentacyjnych miejsc gdzie możemy  zapoznać  się z historią , produkcją ciemnych herbat z  obszaru Anhua



 W kilku obszernych pomieszczeniach można skosztować cały  asortymet herbaciany wytwarzany w fabryce która  liczy sobie kilkanaście wielkich hal.
Miejsce to jest cały czas rozbudowywane  i unowocześniane.
            金花 jin hua -   " zlote kwiaty " czyli nalot grzyba plesniowego Eurotium cristatum 

Smak  ani aromat nie jest wyrafinowany -nie tylko dla konesera wysokiej jakości herbat ale tez dla zwyklego konsumenta , Anhua Dark tea ( 安化黒茶 )  może  wydawać się  czyms mało  ciekawym a wręcz niesmacznym w porównaniu  ze świeżymi  delikatnymi herbatami. Caly sekret ciemnej herbaty polega na tym iż  jest bardzo zdrowa.  Prawdopodobnie po kilkukrotnym spróbowaniu przyzwyczajamy sie do smaku a dobre samopoczucie sprzyja do ponownego popijania.
W Anhua  można   zaobserwować  bardzo wiele herbacianych zjawisk nie spotykanych w innych rejonach.
Odwiedziny w fabryce ukazują   jak  wielkie jest zapotrzebowanie  na tego typu herbaty  także  jak dynamicznie rozwija  się produkcja.

                          co tu  sie dzieje ?  - potrzebny jest oddzielny opis

 Fabryka  raczej nie cierpi na problemy ze zbytem a nowoczesna infrastruktura ,utrzymanie ogromnego terenu wokół  hal produkcyjnych wskazuje duży napływ  kapitału.
                                produkcja -proces  podobny wedzeniu
O Qianliang cha (千两茶 )  oraz procesie  produkcji herbat postfermentowanych trzeba  bedzie jeszcze oddzielnie napisać .

Kilka fotek  z terenu  fabryki która w wiekszej czesci jest otwarta dla licznie                  przybywajacych turystow
                       płaskorzeźba  opowiadajaca o historii herbaty -socrealistyczne klimaty

               Efekty dekoracyjne  nie zawsze  ida  z naszymi gustami

jak mozna zobaczyc  jest czysto nowoczesnie ,duzo zieleni daje pozywne  efekty.

                 

znalazlo się  też miejsce dla Boskiego Rolnika  odkrywcy  dobrodziejstw lisci herbaty.

Czasami herbata w ciemności  nie ma nic wspolnego z produkcja herbaty  ciemnej. 

czwartek, 27 lipca 2017

Herbata - uczy

 Nazbierało   się   wiele nowych herbacianych  doświadczeń   z którymi  należało  by się   podzielić .  Herbaciana wyprawa  do Chin  jak zwykle  zaowocowała   odwiedzinami w ekstremalnych  miejscach herbacianych  - czyli  takich mniej znanych do których  czasami nie jest łatwo  dotrzeć . Pamiętajmy  że  ojczyzna herbaty to ogromny obszar o bardzo zróżnicowanych  obyczajach i herbatach. Tysiące   kilometrów   dzieli jedne miejsce  upraw od drugich. Z herbacianego puntktu widzenia  Chiny to kilka  krain których  poznwanie ukazuje  jak różnorodne  sa ich oblicza jak  inne herbaty  sie  pije i produkuje.
Odwiedzajac  ten kraj   możemy   zrobić  taki podział  :
-  zwiedzanie  podstawowe   jak :   gory Wu Yi  -prow. Fujian  ;  Xishunabanna  w Yunnan   i    okolice Hangzhou -Shanghai  gdzie  bez trudu znajdziemy  " tursytyczny serwis herbaciany".  Herbata  - jest tam traktowana  jako  atrakcja turystyczna  więc  można obejrzeć  pokaz  sztuki  parzenia; zaliczyć  zwiedzanie zakładów  produkcji  czy niekiedy nawet warszaty itp. Nie wymaga  to znajomości  języka  chińskiego  czy  realiów  (typu etykieta)  kiedy odwiedzamy znane sławne  punkty  turystyczne.
- zwiedzane zaawanowane:  gdzie trzeba dotrzec do miejsc i liczyc na znajomosci , odwiedziny dzieki  protekcji itp..  I tu pojawiaja   sie  problemy  jak -bariera językowa ,  trzeba  wiedzieć   jak  sie zachować   aby gospodarze  odnieśli   dobre wrażenie  - znać  etykietę .
Coroczne  odwiedziny  w Chinach   uczą   , herbata  uczy  ,  herbata  oferuje  nieskonczone możliwości   poznawania  świata .
W tym roku zedebiutowalem
 - W Anhua -prowincja Hunan  安化 湖南
 znanenj z produkcji herbaty ciemnej -  tzn.  " DARK TEA "  tak  jak ostanio zaczęto   nazywać   herbaty późnofermnetowane ....  wybitnie ciekawa herbata   opis  w krótce 。


―Nareszcie   odwiedziłem   legendarny   Fang-cun   na najwiekszy tragu herbaty  na świecie  


Poraz  kolejny  udałem   się  w herbacino -ceramiczne  miejsca  tym razem szlakiem herbat żółtych  -  miejsc  jak Junshan ( Yueyang ) oraz Mogan shan.


Konluzja :
Chiny szokuja  zaskakują    uczą  -  a kultura  herbaty  jest coraz bardziej wyfainowana.
Nie tylko ojczyzna herbaty
W ostanim  czasie w Japonii  udałem  sie  do obszarów  posiadających  uniklane uprawy herbacianie.



Wioska Kasuga  w prefekturze  Gifu -  jedno z nielicznych  miejsc gdzie od setek lat  rozna orginalne krzewy herbaciane

A  w Koreii ?


Porównani  z Chinami uprawy herbat w Koreii- to malenki punkcik gdzie  wystarczy tydzień na zorientowanie się gdzie rośnie krzew herbaciany. Nie  było  zbytnio czasu  na penetracje  ogrodów  herbacianych - jedynie czs  na odwiedziny  okolic gdzie  urodził  się mistrz  Cho- ui . Seonsa

poniedziałek, 5 czerwca 2017

Porażka w Hong Kongu.



Ponad  10 lat nieobecności odwiedzimy Muzeum Herbaty..a tam wystawa współczesnych  artystów  plastyków  zainspirowanych naczyniami  herbacianymi..

TAKIE COŚ TO MOŻNA  ZobACZYĆ NA CAŁYM  świecie..


                Brak  prezentacji archiwalnych materialow to porażka.
Dobrze wyposażona  herbaciarnia  obok   naprawila humor  ale  odbiło  się  to materialnie.

W Hong Kongu herbaciarstwo jest głęboko ukryte.



piątek, 2 czerwca 2017

Czerwiec intensywnie herbaciany miesiąc

TAK  się składa iż  co roku czerwiec jest najbardziej  intensywnym herbacianym  miesiąDo bom roku.
Sobota 3ciego- Otwarte dni ośrodka  badawczego w Sayama   ( będę tam 12sty czy13raz )

sayama  cha   cola


Niedziela 4ty - wykład na temat  Ido-chawan.....koreańskiej ceramiki używanej  wjap. sztuce herbaty Chanoyu. Herbata matcha  będzie  przygotowna w tradycji  szkoły Omotesenke. 
Od poniedziałku 5tego czerwca rusza "  lawina herbaciana" o której  napiszę później...

P.s. Ostatnio przeglądałem statystyki  swiatświatowych producentów  herbaty..Japonia  miejsce 11. Korea  miejsce 30.   TAJWAN  też  gdzieś  daleko..Wietnam miejsce 5....ciekawe.

środa, 31 maja 2017

Warsztat z testowania smaku herbaty

Zapłaciłem  za warsztaty gdzie otrzymałem dokumentację  jak określić  smak herbat 100% oksydowanych.


W krajach Azji Wschodniej nie ma problemu z nazewnictwem  i  ogólnie podejście do spraw  herbacianych  jest mniej  skomplikowane.

Warsztaty  nie były szczególnie ciekawe. Teksty  oparte na międzynarodowej  nomenklaturze używanej przez  światowe firmy  typu  Lipton.  To nie moje klimaty aczkolwiek  dobrze  mieć  doświadczenia  z takimi herbatami.


Z całej  tej imprezy  najbardziej  przyjemnym punktem  był lancz...

Nie  często ma  się  okazje na skosztowanie czegoś unikalnego. 

posiłek japoński czyli  washoku.
 dodatkowo  pojawiła  się  ręcznie zrobiona  herbata kama-iri.
Jak jak widać  to nie sencha. 

poniedziałek, 29 maja 2017

Wyprawy herbaciane

20cia pare lat temu kiedy  zaczynałem  herbaciane wyprawy jak można sobie wyobrazić warunki były totalnie  inne. Bez Internetu, bez możliwości wyszukania  tanich połączeń lotniczych itp. Np. w Chinach podróż  która zabierala 2dni teraz to tylko pół dnia.


Obecnie Internet umożliwia nie tylko szybką tanią  podróż ale także dostęp  do wielu herbacianych miejsc.

Odwiedzając rejony herbaciane dodatkowo zobaczyć można   inne ciekawe rzeczy. Tak ostatnio  odwiedziłem  wioskę   gdzie produkuje się ceramikę o nazwie Onta- yaki.

Zaowocowało to zakupem małej czarki oraz otrzymaniem  materiałów na temat tej  ceramiki. 
Podczas pobytu w miejscach gdzie rośnie krzew herbaciany i gdzie  produkuje się herbatę można bardzo dużo się  nauczyć, zaobserwować " na  żywo " jak powstaje herbata itp.

Dzięki  takiemu  doświadczeniu  łatwiej  zrozumieć świat herbaty, poznać  warunki  produkcji  itp. Także łatwo rozpoznać teksty  które  oparte na  zebraniu wiadomości z różnych źródeł  ale bez  własnego doświadczenia.

Dong Ding (凍頂烏龍) Tung Ting oolong wersja limitowana Lao Ming - Grześ Ośrodka

W świecie  herbaty mamy wiele ciekawych zjawisk.Obowiązkowo  herbaty ekspresowe znajdziemy w supermarkecie czy nawet małym sklepiku z produ...